page loader


شرکت هوش مصنوعی

شرکت هوش مصنوعی

مهم‌ترین شرکت هوش مصنوعی در دنیا کدام است؟ در حالی که تا مدتی پیش هوش مصنوعی (artificial intelligence) به عنوان موضوعی جذاب اما دور از دسترس به حساب می‌آمد، امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ در دنیا از الگوریتم‌های یادگیری ماشین (machine learning) و شبکه عصبی (neural networks) به صورت دائمی در کسب و کارشان استفاده می‌کنند.

در حال حاضر میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا روزانه در مواردی مثل دستیارهای هوشمند، تشخیص چهره، بازی‌های رایانه‌ای، چت‌ بات ها، نرم افزارهای مکان یابی و غیره از کاربردهای هوش مصنوعی (.A.I) استفاده می‌کنند و تازه این فقط شروع آن است. حدس زدن آینده شرکت های هوش مصنوعی سخت است اما پیش‌بینی می‌شود که این زمینه، سهم بزرگی از بازار را در آینده در اختیار خواهد گرفت. در ادامه تعدادی شرکت هوش مصنوعی که سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه کرده‌اند را معرفی خواهیم کرد:

Nvidia

حتی اگر دنبال‌کننده جدی اخبار تکنولوژی هم نباشید احتمالا نام Nvidia را شنیده‌اید. انویدیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه در دنیاست. شهرت انویدیا به پردازنده‌های گرافیکی (GPU) بر می‌گردد که بخش بزرگی از بازار کارت های گرافیکی را در دنیا به خود اختصاص داده است. در گذشته کارت های گرافیک عمدتا به عنوان سخت افزاری برای تولید خروجی تصویری به خصوص در فیلم های کیفیت بالا و بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شدند؛ اما انویدیا با یک ابداع بسیار مهم به نام CUDA باعث شد تا کارت های گرافیک به ابزار مهمی در خودروهای خودران، پردازش ابری و حوزه‌های بسیار زیادی که با یادگیری ماشین کار می‌کنند تبدیل شود.

شرکت هوش مصنوعی انویدیا

CUDA فناوری منحصر به انویدیا است که بر اساس آن، کارت گرافیکی متشکل از تعداد بسیار زیادی (در حال حاضر در حد چند هزار) هسته است که می‌توانند به صورت موازی با هم کار کنند؛ در مقایسه با پردازشگرهای مرکزی (CPU) که حداکثر چند ده هسته دارند. این ویژگی انویدیا را به عنوان یک شرکت هوش مصنوعی بسیار مهم معرفی کرده است.

آلفابت (گوگل)

آلفابت (Alphabet) شرکت مادر گوگل سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه هوش مصنوعی کرده است. گوگل در بسیاری از ابزارهای تحلیلی خود مثل مسیریابی نقشه، پردازش تصویر، قیمت‌گذاری تبلیغات، دستیار هوشمند و از همه مهمتر نتایج جستجو و رتبه‌بندی وبسایت‌ها از روش‌های ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی استفاده می‌کند. بخش زیادی از سرمایه ۱ تریلیون دلاری گوگل صرف پشتیبانی، به روزرسانی و بهبود همین سرویس‌ها و روش‌ها می‌شود؛ همان چیزی که باعث شده است تا نتایج جستجوی گوگل بسیار هوشمندانه‌تر از گذشته باشد.

شرکت هوش مصنوعی گوگل

گوگل با داشتن امکانات ، هزینه، تخصص و تجربه کافی یکی از مهمترین شرکت های هوش مصنوعی در دنیا است. بخصوص اینکه گوگل تاکنون صرفا استفاده کننده نبوده و خودش نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت روش‌های هوش مصنوعی داشته است.

آمازون

آمازون (Amazon) بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیاست. رشد سرمایه و همه‌گیری آمازون در کشورهای مختلف از ابتدا تاکنون باورنکردنی بوده است. به خصوص در چند سال اخیر که ارزش سهام آن سرعت بیشتری نیز گرفته است. ارزش هر سهم آمازون در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ دلار است؛ چیزی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر خوابش را هم نمی‌بینند.

شرکت هوش مصنوعی آمازون

هیچ کدام از این پیشرفت‌ها برای آمازون متصور نبود اگر متدهای هوش مصنوعی را در کار خود استفاده نمی‌کرد. مهمترین بخش آمازون که با هوش مصنوعی درگیر است، مثل گوگل، ارائه نتایج جستجوی مناسب و بهینه برای کاربران است. آمازون از هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ علاوه بر بهینه‌سازی جستجو، در پیش‌بینی آینده بازار، بهینه‌سازی انبارداری و زنجیره تامین و بهبود ابزار رتبه‌دهی وبسایت‌ها، یعنی الکسا (Alexa) که بخشی از آمازون است نیز استفاده می‌کند. همه این موارد آمازون را به یکی از بزرگترین شرکت های هوش مصنوعی در دنیا با بیش از ۱.۵ تریلیون دلار ارزش سهام تبدیل کرده است.

تعداد زیاد کارکنان با تخصص یادگیری ماشین و AI که در هر سال توسط آمازون استخدام می‌شوند نیز گویای این است که این شرکت برنامه بلندمدت و ویژه‌ای برای آینده هوش مصنوعی دارد.

مایکروسافت

بدون شک مایکروسافت (Microsoft) یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیاست. مایکروسافت بجز استفاده محدودی که در ویندوز ۱۰ از هوش مصنوعی کرده است، تاکنون تمرکز زیادی در این زمینه نداشته است. اما چیزی که باعث می‌شود تا مایکروسافت را نیز بتوان یک شرکت هوش مصنوعی دانست، یکی Azure و دیگری OpenAI است.

شرکت هوش مصنوعی مایکروسافت

Azure بستر ابری (Cloud) مایکروسافت است که از آن برای پردازش ابری و خدمات ماشین لرنینگ استفاده می‌کند. OpenAI هم شرکتی است که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و هدف آن ایجاد هوش مصنوعی عمومی (Artificial General Intelligence) است؛ هوش مصنوعی که بتواند دقیقا مانند هوش بشری عمل کند. در سال ۲۰۱۹ مایکروسافت با پرداخت ۱ میلیارد دلار به OpenAI به بزرگترین سهامدار آن تبدیل شد و در صورتی که این پروژه به سرانجام برسد، مایکرو��افت مهمترین بازیگر این حوزه خواهد شد.

IBM

شرکت IBM از ابتدا تاکنون همواره در زمینه‌های مختلف پیشرو بوده است: از ساخت تراشه در مقیاس نانومتری تا ساخت سوپرکامپیوتر و همینطور هوش مصنوعی! از زمانی که کامپیوتر مجهز به هوش مصنوعی IBM به نام Deep Blue در سال ۱۹۹۷ توانست شطرنج‌باز معروف دنیا، گری کاسپاروف را شکست دهد، IBM به عنوان یک شرکت هوش مصنوعی برای همه شناخته شد.

شرکت هوش مصنوعی IBM

پس از آن، کامپیوتر Watson متعلق به شرکت IBM نیز در سال ۲۰۱۱ در یک بازی تلویزیونی در مقابل یک تیم حرفه‌ای پیروز شد. IBM از هوش مصنوعی به طور ویژه‌ای در زمینه‌های اقتصادی و کسب و کار استفاده می‌کند؛ از دستیاران هوشمند برای تحلیل‌های اقتصادی و ابزارهای هوش مصنوعی برای جلوگیری از جرائم مالی تا تحلیلگرهای سلامت جسمی.

Facebook

شاید بی‌راه نباشد اگر بگوییم فیسبوک خود را وقف هوش مصنوعی کرده است. از سال ۲۰۱۸ که فیسبوک، جرومی پسنتی (Jerome Pesenti) -متخصص معروف هوش مصنوعی که قبلا بر روی کامپیوتر Watson متعلق به IBM کار کرده بود- را به خدمت گرفت، تمرکز خاصی بر روی تیم هوشمندی خود داشته است. طراحی الگوریتم‌های هوش مصنوعی که بتواند مواردی مثل اخبار جعلی یا مطالب نامناسب را تشخیص دهد، محوریت کار هوش مصنوعی در شرکت فیسبوک است.

شرکت هوش مصنوعی فیسبوک

در حال حاضر شرکت فیسبوک علاوه بر شبکه اجتماعی فیسبوک، مالکیت واتسپ (WhatsApp)، مسنجر (Messenger) و اینستاگرام (Instagram) را نیز در اختیار دارد. فیسبوک در این نرم‌افزارها در سال ۲۰۲۰ میلادی مجموعا حدود ۳ میلیارد کاربر داشته است. این تعداد کاربر فرصت استثنایی برای تست و پیاده‌سازی روش‌های ماشین لرنینگ در اختیار فیسبوک گذاشته است که قابل مقایسه با هیچ شرکت هوش مصنوعی دیگری نیست. اخیرا فیسبوک اعلام کرده است که از روش‌های هوش مصنوعی برای جلوگیری از انتشار ویدئوهای deepfake در پلتفرم خود استفاده کرده است.

Tencent

چینی‌ها نیز در کنار سایرین در حال کار بر روی هوش مصنوعی هستند. شرکت Tencent مالک نرم‌افزار WeChat یک شرکت هوش مصنوعی بزرگ در چین است. هرچند که این نرم‌افزار در سایر کشورها چندان مورد توجه نیست اما در چین به تنهایی بیش از ۱ میلیارد کاربر روزانه دارد. این تعداد کاربر امکان بسیار خوبی برای تست و بهبود الگوریتم‌ها را برای WeChat فراهم کرده است.

شرکت هوش مصنوعی wechat

چینی‌ها تقریبا برای هر کاری از WeChat استفاده می‌کنند: شبکه اجتماعی، پیام رسانی، پرداخت آنلاین، ایمیل و غیره. ارزش سهام Tencent در حال حاضر بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار است.

منبع

https://nojhanco.ir/

 پشتیبانی اپلیکیشن اندروید   پشتیبانی اپلیکیشن   پشتیبانی اپلیکیشن اندروید و iOS    پشتیبانی اپلیکیشن اندروید   نمونه کار ربات تلگرامی   پشتیبانی برنامه اندروید   پشتیبانی آپدیت اپلیکیشن اندروید   پشتیبانی اپلیکیشن اندروید در تبریز   پشتیبانی برنامه اندروید در تبریز   نمونه کار طراحی اپلیکیشن اندروید و ای او اس 
١۴٠٠/١٢/٢۶ ١٢:۵١:۵٧
|
به اشتراک گذاری:

شرکت

هوش

مصنوعیشرکتهوش

مصنوعی

شرکت هوش مصنوعی
گفتگو در مورد طراحی اپلیکیشن