page loader


استفاده از طراحی فرآیندی در توسعه واپلیکیشن‌های موبایل

استفاده از طراحی فرآیندی در توسعه واپلیکیشن‌های موبایل
فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل

موبایل صنعت رو به رشدی است که کسب و کارها را از هر بازاری جذب می کند. محبوبیت فزاینده تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها باعث شده است که توسعه برنامه‌های تلفن همراه به یک روند محبوب در میان صاحبان مشاغل در سراسر جهان تبدیل شود

فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل

پیش‌بینی می‌شود در سال 2022، اپلیکیشن‌ موبایل از طریق فروشگاه‌های اپلیکیشن و تبلیغات درون‌برنامه‌ای، درآمدی معادل 693 میلیارد دلار داشته باشند.

در حالی که بسیاری از شرکت ها تلاش می کنند از این روند استفاده کنند، بسیاری از آنها نمی دانند چگونه یک برنامه را با موفقیت ایجاد کنند. موفقیت در چشم‌انداز رقابتی این پیش‌بینی‌های رشد می‌تواند برای شرکت شما به واقعیت تبدیل شود - اما تنها در صورتی که توسط یک فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل را که دقیق توسعه یافته باشد، پشتیبانی شود.

یک جریان فرآیند توسعه اپلیکیشن موثر بیش از شش مرحله کلیدی را در بر می گیرد. در این مقاله، نگاهی دقیق تر به هر یک از آنها خواهیم داشت.

صرف نظر از اندازه و دامنه پروژه شما، پیروی از این فرآیند توسعه، ابتکار توسعه برنامه تلفن همراه سازمانی شما را موفق خواهد کرد.

1. استراتژی

اولین مرحله از فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل، تعریف استراتژی برای تبدیل ایده شما به یک اپلیکیشن موفق است. شما ممکن است بخش مهمی از این را در استراتژی پویا شرکت خود بگنجانید. از آنجایی که ممکن است اهداف یک برنامه با برنامه دیگر متفاوت باشد، هنوز یک تأثیر خاص برنامه بر روی استراتژی پویا وجود دارد که باید در طول فرآیند توسعه به آن پرداخته شود.

در این مرحله، شما:

شناسایی کاربران برنامه

در مورد رقابت تحقیق کنید

اهداف و مقاصد برنامه را مشخص کنید

یک پلتفرم تلفن همراه برای برنامه خود انتخاب کنید

به طور متوسط برای توسعه اپلیکیشن موبایل، بسته به نوع کسب و کار و نیازهای آن برنامه، بین 3 تا 9 ماه زمانبر است. استراتژی شما به تمرکز چشم انداز شما بر روی یک تصویر واضح از ایده برنامه شما کمک می کند. با در نظر گرفتن این موضوع، می توانید به مرحله بعدی فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل بروید.

2. تحلیل و برنامه ریزی

در این مرحله، ایده اپلیکیشن شما شروع به شکل گیری می کند و به یک پروژه واقعی تبدیل می شود. تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی با تعریف موارد استفاده و گرفتن الزامات عملکردی دقیق آغاز می شود.

پس از اینکه الزامات برنامه خود را شناسایی کردید، نقشه راه محصول را تهیه کنید. این شامل اولویت بندی الزامات اپلیکیشن موبایل و گروه بندی آنها در نقاط عطف تحویل است. اگر زمان، منابع یا هزینه ها نگران کننده هستند، حداقل محصول قابل عرضه (MVP) خود را تعریف کنید و این را برای راه اندازی اولیه اولویت بندی کنید.

بخشی از مرحله برنامه ریزی شامل شناسایی مهارت های مورد نیاز برای آغاز توسعه اپلیکیشن شما است. به عنوان مثال، پلتفرم‌های موبایل iOS و اندروید از تکنولوژی های مختلف توسعه استفاده می‌کنند. اگر هدف شما ساختن یک اپلیکیشن موبایل برای هر دو پلتفرم موبایل iOS و اندروید است، تیم توسعه موبایل شما باید شامل توسعه دهندگان iOS و توسعه دهندگان اندروید باشد.

آیا هنوز نام برنامه خود را انتخاب نکرده اید؟ نام‌های اپلیکیشن موبایل مانند نام‌های دامنه هستند و باید در هر فروشگاه اپلیکیشن منحصربه‌فرد باشند. در مورد هر اپلیکیشن فروشگاه تحقیق کنید و مطمئن شوید که نام اپلیکیشن شما از قبل استفاده نشده است!

3. طراحی UI / UX

هدف از طراحی اپلیکیشن ارائه تجربیات یکپارچه و راحت با ظاهری زیبا است.

موفقیت یک اپلیکیشن موبایل بر اساس میزان استفاده و بهره مندی ک��ربران از تمامی ویژگی های آن تعیین می شود. هدف طراحی UI / UX اپلیکیشن موبایل، ایجاد تجربیات کاربری عالی است که برنامه شما را تعاملی، بصری و کاربرپسند می کند.

ساختار و روند کار

اولین مرحله از فرآیند طراحی اپلیکیشن موبایل شما، تعیین داده هایی است که اپلیکیشن موبایل شما برای کاربران نمایش می دهد، داده هایی که جمع آوری می کند، تعامل کاربر با محصول نهایی و سفرهای کاربر در داخل برنامه.

برای شرکت‌ها، اپلیکیشن های موبایل، کاربرانی با نقش‌ها و امتیازات متفاوت دارند و ضروری است که این قوانین را به عنوان بخشی از معماری اطلاعات برنامه‌تان بگنجانید. نمودارهای روند کار به شناسایی هرگونه تعامل احتمالی کاربر با برنامه و مسیر دسترسی ها کمک می کند.

وایرفریم ها

طراحان اپلیکیشن موبایل اغلب طراحی اپلیکیشن را با طرح هایی روی کاغذ شروع می کنند. وایرفریم ها شکل دیجیتالی طرح ها هستند. وایرفریم‌ها طرح‌بندی‌های مفهومی هستند - ساختار بصری به نیازهای کاربردی برنامه شما می‌دهند.

در وایرفریم‌ها، تمرکز بیشتر بر روی زیبایی‌شناسی و تجربه کاربر است، نه روی طرح‌ها و سبک‌های رنگی. ایجاد وایرفریم یک رویکرد سریع و مقرون به صرفه برای طراحی طرح‌بندی برنامه‌ها و تکرار آن‌ها در فرآیند بررسی طراحی است. هنگام ایجاد وایرفریم، باید طراحی خاص دستگاه را در نظر بگیرید. بنابراین، چه برنامه شما در گوشی‌ها و تبلت‌های آیفون، آی‌پد، یا اندروید استفاده شود، تجربه‌ای بصری و خاص برای کاربر فراهم می‌کند.

راهنمای استایل 

راهنماهای استایل اسنادی هستند که در آن استانداردهای طراحی اپلیکیشن از قوانین برندسازی شرکت شما گرفته تا نمادهای پیمایش، مستند شده است.

راهنماهای استایل عبارتند از:

متن برنامه شما از چه خانواده فونتی استفاده می کند؟

طرح رنگ چگونه خواهد بود؟

برند شرکت شما چگونه در طراحی اپلیکیشن منعکس خواهد شد؟

راهنماهای استایل به استراتژی طراحی اپلیکیشن کمک می کنند. ایجاد یک راهنمای استایل در اوایل به عنوان بخشی از فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل، بهره وری توسعه دهندگان برنامه تلفن همراه شما را بهبود می بخشد. در عین حال، پیروی از یک راهنمای سبک به حفظ ظاهر و احساس برنامه شما کمک می کند. به عنوان بخشی از طراحی برنامه خود، باید دستورالعمل های طراحی برنامه را از اپل برای برنامه iOS و از Google برای برنامه های اندروید در نظر بگیرید.

موکاپ ها

موکاپ ها یا طرح های با وفاداری بالا، رندرهای نهایی طراحی بصری برنامه شما هستند. موکاپ ها با اعمال راهنمای استایل شما بر روی قاب های برنامه ایجاد می شوند. همانطور که طراحی برنامه شما شروع به نهایی شدن می کند، منتظر تغییرات بیشتری در معماری اطلاعات، گردش کار و زیبایی شناسی آن باشید.

نمونه اولیه

در حالی که موکاپ ها عملکرد اپلیکیشن موبایل شما را با استفاده از طرح‌های استاتیک نشان می‌دهند، می‌توانند با ابزارهایی مانند Invision و Figma به نمونه‌های اولیه کلیکی تبدیل شوند. نمونه های اولیه برای شبیه سازی تجربه کاربر و گردش کار برنامه مورد انتظار از محصول نهایی بسیار مفید هستند. در حالی که توسعه نمونه اولیه می‌تواند زمان‌بر باشد، تلاش‌ها ارزش آن را دارند، زیرا آزمایش‌های اولیه طراحی و عملکرد برنامه شما را ارائه می‌دهند. اغلب، نمونه های اولیه به شناسایی تغییرات در عملکرد پیشنهادی برنامه کمک می کنند.

4. توسعه اپلیکیشن موبایل

برنامه ریزی بخشی جدایی ناپذیر از این مرحله در فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل است. قبل از شروع تلاش‌های توسعه/برنامه‌نویسی واقعی، باید:

تعریف معماری فنی،

یک تکنولوژی انتخاب کنید، و

نقاط عطف توسعه را تعریف کنید

یک پروژه معمولی اپلیکیشن موبایل از سه بخش جدایی ناپذیر تشکیل شده است: فناوری بک‌اند/سرور، API(ها) و قسمت جلویی (فرانت) اپلیکیشن موبایل.

فناوری Back-End/Server

این بخش شامل پایگاه داده و اشیاء سمت سرور است که برای پشتیبانی از عملکردهای اپلیکیشن موبایل شما ضروری است. اگر از یک پلتفرم بک‌اند موجود استفاده می‌کنید، ممکن است تغییراتی برای پشتیبانی از عملکرد مورد نظر، مورد نیاز باشد.

API

رابط برنامه نویسی برنامه (Application Programming Interface) روشی برای ارتباط بین برنامه و سرور/پایگاه داده پشتیبان است.

Front-End اپلیکیشن موبایل

قسمت فرانت اپلیکیشن موبایل بومی (native) است که کاربر نهایی از آن استفاده خواهد کرد. در بیشتر موارد، برنامه های تلفن همراه شامل تجربیات کاربر تعاملی است که از یک API و یک back-end برای مدیریت داده ها استفاده می کند. در برخی موارد، زمانی که یک برنامه باید به کاربران اجازه دهد بدون دسترسی به اینترنت کار کنند، ممکن است برنامه از ذخیره‌سازی داده‌های محلی استفاده کند.

شما می توانید تقریباً از هر زبان برنامه نویسی وب و پایگاه داده برای back-end استفاده کنید. برای برنامه‌های تلفن همراه بومی، باید فناوری مورد نیاز هر پلتفرم سیستم‌عامل تلفن همراه را انتخاب کنید. برنامه های iOS را می توان با استفاده از زبان برنامه نویسی Objective-C یا Swift توسعه داد. برنامه های اندروید عمدتاً با استفاده از جاوا یا کاتلین ساخته می شوند.

بیش از یک زبان برنامه نویسی و فن آوری برای ساخت برنامه های تلفن همراه وجود دارد - نکته کلیدی انتخاب فناوری است که برای برنامه تلفن همراه شما مناسب تر است.

فناوری‌های موبایل با نسخه‌های جدید پلتفرم‌های تلفن همراه بسیار سریع‌تر پیشرفت می‌کنند. علاوه بر این، دستگاه های تلفن همراه جدید هر چند ماه یکبار منتشر می شوند. با تغییر سریع پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها، مهارت برای ساخت اپلیکیشن‌های تلفن همراه در چارچوب زمانی و بودجه ضروری است. اگر زمان رسیدن به بازار در اولویت است، از رویکرد توسعه سریع استفاده کنید. این رویکرد از انتشار مکرر نرم افزار با عملکرد کامل پشتیبانی می کند. تعریف نقاط عطف توسعه به عنوان بخشی از برنامه توسعه سریع از توسعه اپلیکیشن موبایل شما به طور مکرر پشتیبانی می کند.

با تکمیل هر نقطه عطف توسعه، برای تأیید اعتبار به تیم آزمایش برنامه منتقل می شود.

5. آزمایش

انجام تست تضمین کیفیت کامل (QA) در طول فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل، اپلیکیشن ها را پایدار، قابل استفاده و ایمن می کند. برای اطمینان از تست جامع QA برنامه خود، ابتدا باید موارد آزمایشی را آماده کنید که تمام جنبه های آزمایش برنامه را بررسی کند.

مشابه نحوه استفاده از کیس‌ها، روند توسعه اپلیکیشن موبایل را هدایت می‌کند، کیس‌های آزمایشی نیز تست اپلیکیشن موبایل را هدایت می‌کنند. موارد تست برای انجام مراحل تست، ثبت نتایج تست برای ارزیابی کیفیت نرم‌افزار، و پیگیری اصلاحات برای آزمایش مجدد هستند. بهترین رویکرد این است که تیم QA خود را در مراحل تجزیه و تحلیل و طراحی درگیر کنید. آشنایی با الزامات و اهداف کاربردی برنامه شما به تولید موارد آزمایشی دقیق کمک می کند.

برنامه شما باید روش‌های تست زیر را انجام دهد تا راه‌حلی برای پویایی با کیفیت ارائه کند.

تست تجربه کاربر

یک مرحله حیاتی در تست اپلیکیشن موبایل این است که اطمینان حاصل شود که اجرای نهایی با تجربه کاربری ایجاد شده توسط تیم طراحی اپلیکیشن مطابقت دارد. بصری، گردش کار، و تعامل برنامه شما چیزی است که به کاربران نهایی شما تصور دست اول از برنامه شما می دهد. اطمینان حاصل کنید که برنامه شما از فونت‌ها، استایل‌ها، طرح‌بندی رنگ، لایه‌بندی بین داده‌ها، طراحی نمادها و پیمایش استفاده می‌کند. اطمینان از اینکه برنامه شما با دستورالعمل‌های طراحی اصلی مطابقت دارد، تأثیر مستقیمی بر پذیرش کاربر خواهد داشت!

تست عملکردی

دقت عملکرد اپلیکیشن موبایل برای موفقیت آن بسیار مهم است. پیش بینی رفتار و سناریوی استفاده هر کاربر نهایی دشوار است.

عملکرد برنامه شما باید توسط تعداد زیادی از کاربران آزمایش شود تا تا حد امکان شرایط آزمایش احتمالی را پوشش دهد. هنگامی که دو کاربر مختلف یک ویژگی را آزمایش می کنند، اما نتایج متفاوتی دریافت می کنند، ممکن است تعجب کنید که با اشکال مواجه شوید.

هدف از تست عملکردی این است که اطمینان حاصل شود که کاربران می توانند بدون هیچ مشکلی از ویژگی ها و عملکرد برنامه شما استفاده کنند. می توان آن را به تست سیستم (برنامه به طور کلی کار می کند) و تست واحد (عملکردهای فردی برنامه به درستی کار می کند) تقسیم کرد.

اگر در حال ساخت برنامه ای برای پلتفرم های موبایل iOS و اندروید هستید، تست عملکردی شما باید شامل مقایسه ویژگی ها بین هر دو نسخه برنامه تلفن همراه شما باشد.

تست کارآیی

معیارهای کمّی زیادی برای اندازه گیری کارآیی برنامه شما وجود دارد.

اپلیکیشن شما چقدر به درخواست های کاربران پاسخ می دهد؟

صفحه های برنامه چقدر سریع بارگذاری می شوند؟

آیا اپلیکیشن شما باتری گوشی را خالی می کند یا باعث نشت حافظه می شود؟

آیا برنامه شما به طور موثر از پهنای باند شبکه استفاده می کند؟

آیا اندازه برنامه شما بزرگتر از آن چیزی است که باید باشد؟

حتی زمانی که برنامه شما معیارهای کارآیی پایه را قبول می کند، با شبیه سازی حداکثر تعداد کاربران همزمان، برنامه، API و Backend را برای بارگیری آزمایش کنید. برنامه شما باید بتواند بارگذاری را تحمل کند و عملکرد خوبی داشته باشد حتی در صورت افزایش استفاده.

تست امنیت

امنیت برای اپلیکیشن های موبایل سازمانی بسیار مهم است. هر گونه آسیب پذیری احتمالی می تواند منجر به هک شود. بسیاری از شرکت‌ها آژانس‌های خارجی را برای انجام تست‌های امنیتی کامل روی برنامه‌های خود استخدام می‌کنند. تیم‌های QA و توسعه شما می‌توانند چند اقدام ساده را برای ایمن کردن برنامه شما انجام دهند.

اگر برنامه شما به کاربران نیاز دارد که وارد سیستم شوند، مدت زمانی (session) که در اپلیکیشن صرف می کنند باید در برنامه ردیابی شوند. اگر برنامه شما اطلاعات کاربری کاربر را در دستگاه ذخیره می‌کند تا ورود مجدد برای آنها راحت باشد، باید مطمئن شوید که از یک سرویس قابل اعتماد استفاده می‌کنید. به عنوان مثال، پلتفرم توسعه برنامه‌های iOS ویژگی Keychain را ارائه می‌کند که می‌تواند برای ذخیره جزئیات حساب کاربر برای یک برنامه خاص استفاده شود.

فرم های ورود داده در برنامه تلفن همراه شما باید برای اطمینان از عدم نشت داده آزمایش شوند.

تست دستگاه و پلتفرم

به طور متوسط ​​هر 12 ماه یک بار دستگاه های تلفن همراه جدید با سخت افزار، سیستم عامل و طراحی جدید وارد بازار می شوند. سیستم عامل های موبایل هر چند ماه یکبار به روز می شوند.

چندین سازنده دستگاه های تلفن همراه مانند سامسونگ، ال جی، اچ تی سی، موتورولا از پلتفرم اندروید استفاده می کنند، اما پلتفرم را برای دستگاه های تلفن همراه خود سفارشی می کنند (از آنجایی که اندروید منبع باز است). دستگاه ها در اندازه ها و شکل های مختلف تولید می شوند.

آن را با اپل مقایسه کنید، که محیط کنترل‌شده‌تری دارد، زیرا هم سخت‌افزار و هم سیستم‌عامل را کنترل می‌کنند.

اپلیکیشن موبایل شما باید بر روی چندین دستگاه تلفن همراه یا شبیه ساز دستگاه آزمایش شود تا از عملکرد روان برنامه شما برای همه کاربران اطمینان حاصل شود.

پیچیدگی تست اپلیکیشن موبایل بر روی همه دستگاه‌های تلفن همراه، هزینه‌های پشتیبانی مداوم و دردسرهای مدیریت دستگاه تلفن همراه، دلایل اصلی این هستند که شرکت‌ها تمایل دارند اپلیکیشن‌های موبایل سازمانی خود را برای یک پلتفرم تلفن همراه بسازند (و اغلب دستگاه‌های تلفن همراه را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند). طبق تجربه ما، اکثر شرکت ها تمایل دارند ابتدا برنامه موبایل سازمانی خود را با پلتفرم موبایل iOS اپل توسعه دهند. آنها فقط در صورت نیاز یک برنامه برای پلتفرم اندروید می سازند.

آزمایش برای موفقیت آینده یک برنامه ضروری است. بخش قابل توجهی از روند کلی توسعه اپلیکیشن موبایل ما را در بر می گیرد. داشتن یک استراتژی جامع تست موبایل برای ارائه یک اپلیکیشن موبایل با کیفیت ضروری است.

6. استقرار و پشتیبانی

انتشار یک برنامه تلفن همراه بومی مستلزم ارسال برنامه خود به فروشگاه های برنامه، فروشگاه اپ استور برای برنامه های iOS و گوگل پلی برای برنامه های اندروید است. با این حال، قبل از راه‌اندازی برنامه تلفن همراه خود، به یک حساب توسعه‌دهنده در فروشگاه اپل و فروشگاه گوگل پلی نیاز دارید.

انتشار یک برنامه در فروشگاه برنامه مستلزم آماده سازی ابرداده از جمله:

عنوان برنامه شما

شرح

دسته بندی

کلید واژه ها

نماد راه اندازی

اسکرین شات های اپ استور

پس از ارسال در فروشگاه اپل، برنامه‌های iOS یک فرآیند بررسی را طی می‌کنند که بسته به کیفیت برنامه شما و اینکه چقدر از دستورالعمل‌های توسعه iOS اپل پیروی می‌کند، ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. اگر برنامه شما از کاربران می خواهد که وارد سیستم شوند، باید یک حساب کاربری آزمایشی به عنوان بخشی از فرآیند انتشار به اپل ارائه دهید.

هیچ فرآیند بررسی با برنامه‌های اندرویدی وجود ندارد، و آنها ظرف چند ساعت پس از ارسال در فروشگاه برنامه در دسترس قرار می‌گیرند.

پس از اینکه برنامه شما در فروشگاه های برنامه در دسترس قرار گرفت، استفاده از آن را از طریق پلتفرم های تجزیه و تحلیل تلفن همراه نظارت کنید و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را برای اندازه گیری موفقیت برنامه خود دنبال کنید. گزارش های خرابی یا سایر مشکلات گزارش شده توسط کاربر را به طور مکرر بررسی کنید.

کاربران را تشویق کنید تا بازخورد و پیشنهادات خود را برای برنامه شما به شرکت شما ارائه دهند. پشتیبانی سریع از کاربران نهایی و اصلاح مکرر برنامه با بهبودها برای درگیر نگه داشتن کاربران حیاتی است. برخلاف برنامه‌های وب که نسخه‌های اصلاح شده می‌توانند فوراً در دسترس کاربران برنامه قرار گیرند، به‌روزرسانی‌های اپلیکیشن موبایل باید همان فرآیند ارسال و بررسی را طی کنند. علاوه بر این، با برنامه‌های تلفن همراه بومی، باید به طور مداوم در صدر پیشرفت‌های فناوری بمانید و به طور معمول برنامه خود را برای دستگاه‌های تلفن همراه جدید و پلت‌فرم‌های سیستم عامل به‌روزرسانی کنید.

نتیجه

توسعه برنامه یک فرآیند مداوم است و پس از راه‌اندازی اولیه با دریافت بازخورد کاربر و ایجاد قابلیت‌های اضافی ادامه خواهد یافت. تنت آپ یک شرکت پیشرو در توسعه اپلیکیشن موبایل در ایران بوده است. در طول سال‌ها، تنت آپ خدمات توسعه اپلیکیشن موبایل را به شرکت‌ها در زمینه‌های مالی، مراقبت‌های بهداشتی، ساخت‌وساز، خرده‌فروشی، محصولات مصرفی، لجستیک، مهندسی صنایع و سرگرمی و ... ارائه کرده است. ما این روند را برای همه اپلیکیشن های موبایلی که ایجاد می کنیم دنبال می کنیم. پیروی از این فرآیند توسعه برنامه تلفن همراه سازمانی، راه اندازی موفق برنامه شما را نیز تضمین می کند.

منبع

https://tenetup.com/

 پشتیبانی اپلیکیشن اندروید و iOS   پشتیبانی برنامه اندروید در تبریز    پشتیبانی اپلیکیشن اندروید   پشتیبانی آپدیت اپلیکیشن اندروید   پشتیبانی اپلیکیشن   نمونه کار طراحی اپلیکیشن اندروید و ای او اس   پشتیبانی اپلیکیشن اندروید در تبریز   پشتیبانی اپلیکیشن اندروید   پشتیبانی برنامه اندروید   نمونه کار ربات تلگرامی 
١۴٠٢/٧/۴ ١٣:۴۶:١۴
|
به اشتراک گذاری:
استفاده

از

طراحیفرآیندی

در

توسعه
واپلیکیشن‌هایموبایل استفاده
از

طراحی

فرآیندی
در

توسعه

واپلیکیشن‌های

موبایل
استفاده از طراحی فرآیندی در توسعه واپلیکیشن‌های موبایل
گفتگو در مورد طراحی اپلیکیشن